בקשת טובה מבן פרנקלין

למשהו פשוט כמו השאלת מהדק יכולות להיות השלכות מפתיעות על הדינמיקה במקום העבודה. תופעה פסיכולוגית שקשורה למדינאי האמריקאי, בנג'מין פרנקלין עצמו, המכונה "אפקט בן פרנקלין".

אפקט בן פרנקלין מבוסס על הרעיון שאדם שכבר ביצע טובה עבור אחר, נוטה יותר לעשות טובה נוספת עבור אותו אדם מאשר אם היה מקבל טובה מאותו אדם. כלומר, לבקש טובה קטנה ממישהו מגדילה את הסיכויים לקבל ממנו טובה נוספת יותר מאשר שאתם תעשו להם טובה. פרנקלין יישם את העיקרון הזה כדי לנצח מחוקק יריב על ידי השאלת ספר נדיר ממנו. המעשה הפשוט של השאלת הספר הפך את היריב לידידותי יותר כלפי פרנקלין, ובסופו של דבר הוביל לידידות חזקה.

Ben Franklin effect employees in an office

"מי שעשה לך פעם טובה יהיה מוכן יותר לעשות לך טובה נוספת, יותר מאשר מי שאתה עצמך מחויב לו" – פרנקלין 1

קחו למשל את המקרה של חברת טכנולוגיה בינונית שבה עובדים היו צריכים לעתים קרובות להסתמך זה על זה למשימות קטנות. בתחילה הייתה תחושה של חוסר רצון לבקש עזרה, עם זאת, הדברים קיבלו תפנית דרמטית כאשר ההנהלה החלה לעודד תרבות של לבקש ולתת טובות קטנות.

אחת העובדות באותה החברה מתארת כיצד השאלת מהדק מעמית גרמה לה להרגיש מחוברת יותר. טובה פשוטה זו הובילה אותה לבקש את עזרתו של אותו עמית בפרויקטים משמעותיים יותר, כגון מפגשי קידוד שיתופיים. תחושת האחווה שצמחה מהאינטראקציות הקטנות הללו הייתה מוחשית. העובדים לא רק היו מוכנים יותר להישאר בסביבה, אלא הם גם הרגישו תחושת שייכות ותכלית חזקה יותר.

בתחום העסקים, טיפוח תרבות חברה חיובית ושיתופית חיוני להצלחה ארוכת טווח. על ידי מינוף אפקט בן פרנקלין, ההנהלה יכולה לעודד עובדים לשתף פעולה יותר אלה עם אלה. כאשר העובדים מבצעים טובות קטנות, הם מתחילים לראות את עצמם כחלק מקבוצה קולקטיבית הפועלת לקראת מטרה משותפת, מה שמגביר את שביעות הרצון הכוללת בעבודה, עבודת הצוות והפרודוקטיביות.

מנהיגים יכולים לרתום את התובנה הפסיכולוגית המדהימה הזו כדי לטפח סביבת עבודה חיובית ולהגביר את שימור העובדים. יישום אסטרטגיות המעודדות את הצוות לבקש טובות קטנות יכול לבנות תרבות ארגונית משתפת, החיונית למעורבות עובדים. עידוד תרבות של טובות קטנות, כמו השאלת מהדק, אולי נראה חסר משמעות, אך מעשים אלה יכולים לבנות מערכות יחסים חזקות ומתמשכות במקום העבודה התורמות משמעותית להצלחת החברה.

  1. "He that has once done you a kindness will be more ready to do you another, than he whom you yourself have obliged." ↩︎

אתם טובים ורוצים שכל העולם ישמע על זה? השאירו פרטים כאן ונחזור אליכם בהקדם!


רוצים עוד? הירשמו לניוזלטר שלנו ונגיע לתיבה שלכם פעם בשבוע!